Keeletasemed
- Algtasemel keelekasutaja – A1
- Saan aru tuttavatest sõnadest ja fraasidest, mis puudutavad mind, minu perekonda ja minu vahetut ümbrust, kui inimesed räägivad aeglaselt ja selgelt.
- Saan aru tuttavatest nimedest, sõnadest ja väga lihtsatest lausetest näiteks siltidel, plakatitel või kataloogides.
- Oskan lihtsal viisil suhelda tingimusel, et vestluspartner aeglaselt räägib, vajadusel öeldut kordab või ümber sõnastab ning mind vestlemisel aitab.
- Oskan küsida lihtsaid küsimusi ja neile vastata.
- Oskan käsutada lihtsaid fraase ja lauseid kirjeldamaks kohta, kus elan, ja inimesi, keda tunnen.
- Oskan kirjutada lühikest ja lihtsat teadet (näiteks postkaarti puhkuse-tervitustega) ning täita formulare (näiteks hotelli registreerimislehte, kus küsitakse isikuandmeid: nime, aadressi, rahvust/ kodakondsust).
- Algaja keelekasutaja – A2
- Saan aru fraasidest ja sageli käsutatavatest sõnadest, mis on vahetult seotud mulle oluliste valdkondadega (näiteks info minu ja mu perekonna kohta, sisseostude tegemine, kodukoht, töö).
- Saan aru lühi¬keste, lihtsate ja selgelt välja-hääldatud ütluste põhisisust.
- Saan aru väga lühikestest lihtsatest tekstidest.
- Oskan leida eeldatavat spetsiifilist informatsiooni lihtsatest igapäevatekstidest (näiteks reklaamid, tööpakkumised, prospektid, menüüd, sõiduplaanid), samuti saan aru lühikestest lihtsatest isiklikest kirjadest.
- Saan hakkama igapäevastes suhtlusolukordades, mis nõuavad otsest ja lihtsat infovahetust tuttavatel teemadel.
- Oskan kaasa rääkida, ehkki ma ei oska veel ise vestlust juhtida.
- Oskan kasutada mitmeid fraase ja lauseid, et kirjeldada oma perekonda ja teisi inimesi, elutingimusi, hariduslikku tagapõhja, praegust või eelmist tööd.
- Oskan teha märkmeid ja koostada väga lihtsat isiklikku kirja, näiteks kellegi tänamiseks.
- Iseseisev keelekasutaja – B1
- Saan aru põhilisest infost selges tavakõnes tuttaval teemal: töö, kool, vaba aeg jne.
- Saan aru aeglaselt ja selgelt edastatud raadio- või telesaadete põhisisust, kui need käsitlevad päevateemasid või mulle huvitavaid teemasid.
- Saan aru tekstidest, mis koosnevad sagedamini esinevatest või minu tööga seotud sõnadest.
- Saan aru sündmuste, mõtete ja soovide kirjeldusest isiklikes kirjades.
- Saan enamasti keelega hakkama maal, kus see on käsutusel.
- Oskan ettevalmistuseta vestelda tuttaval, huvitaval või olulisel teemal: pere, hobid, töö, reisimine ja päevasündmused.
- Oskan lihtsate seostatud lausetega kirjeldada kogemusi, sündmusi, unistusi ja kavatsusi.
- Oskan lühidalt põhjendada ning selgitada oma seisukohti ja plaane.
- Oskan edasi anda jutu, raamatu ja filmi sisu ning kirjeldada oma muljeid.
- Oskan koostada lihtsat seostatud teksti tuttaval või mulle huvi pakkuval teemal.
- Oskan kirjutada isiklikku kirja, milles kirjeldan oma kogemusi ja muljeid.
- Iseseisev keelekasutaja – B2
- Saan aru pikematest kõnedest ja ettekannetest ning tuttava teema puhul isegi nende keerukamatest nüanssidest.
- Saan aru enamiku teleuudiste, publitsistikasaadete ja filmide sisust.
- Saan aru aktuaalsetel teemadel kirjutatud artiklitest, kus autorid väljendavad mingeid kindlaid seisukohti või vaatenurki.
- Saan aru tänapäevasest proosast.
- Oskan vestelda piisavalt spontaanselt ja ladusalt, nii et suhtlemine keelt emakeelena kõnelevate inimestega on täiesti võimalik.
- Saan aktiivselt osaleda aruteludes tuttaval teemal, oskan oma seisukohti väljendada ja põhjendada.
- Oskan selgelt ja üksikasjalikult käsitleda ainest laias teemaderingis, mis puudutab minu huvialasid.
- Oskan selgitada oma seisukohti aktuaalsetel teemadel, tuues välja erinevate arvamuste poolt-ja vastuargumendid.
- Oskan kirjutada selgeid ja detailseid tekste mulle huvi pakkuvas teemaderingis.
- Oskan kirjutada esseed, aruannet või referaati, edastamaks infot ning kommenteerides ja põhjendades oma seisukohti.
- Oskan kirjutada kirju, milles tõstan esile kogemuste ja sündmuste mulle olulisi aspekte.
- Vilunud keelekasutaja – C1
- Saan aru pikemast tekstist isegi siis, kui see pole selgelt liigendatud ja seosed on esitatud kas kaudselt või vihjamisi.
- Saan suurema vaevata aru teleprogrammidest ja filmidest.
Saan aru pikkadest ja keerulistest tekstidest, nii olustikulistest kui ka kirjanduslikest, tajudes nende stilistilist eripära. - Saan aru erialastest artiklitest ja pikematest tehnilistest juhenditest isegi siis, kui need vahetult ei puuduta minu eriala.
- Oskan end mõistetavaks teha ladusalt ja spontaanselt, väljendeid eriti otsimata.
- Oskan käsutada keelt paindlikult ja tulemuslikult nii ühiskondlikel kui ka tööalastel eesmärkidel.
- Oskan avaldada mõtteid ja arvamusi ning vestluses teemat arendada.
- Oskan keerulisi teemasid täpselt ja üksikasjalikult kirjeldada, välja tuua alateemad ja olulisemad punktid ning teha kokkuvõtet.
- Oskan ennast väljendada selges, hästi liigendatud tekstis, avaldades oma arvamust vajaliku põhjalikkusega.
- Oskan kirjutada kirja, esseed või aruannet keerukal teemal ja esile tõsta olulisemat.
- Oskan lugejast lähtuvalt kohandada oma stiili.
- Vilunud keelekasutaja – C2
- Saan vaevata aru igasugusest kõnest, olenemata sellest, kus seda esitatakse.
- Saan aru ka kiirkõnest, kui mulle antakse pisut aega hääldusviisiga harjumiseks.
- Saan vaevata aru kõigist kirjaliku teksti liikidest, sealhulgas abstraktsetest, struktuurilt ja/või keeleliselt keerulistest tekstidest, näiteks käsiraamatutest, erialastest artiklitest ja ilukirjandusest.
- Saan vaevata osaleda igas vestluses ja diskussioonis ning oskan idioome ja kõnekeelseid väljendeid.
- Oskan täpselt edasi anda tähendusvarjundeid.
- Vajadusel oskan lausungi ümber sõnastada, nii et vestluses osalejad seda vaevalt märkavad.
- Oskan esitada selge ja ladusa, kontekstile vastavas stiilis kirjelduse või põhjenduse, millel on loogiline ülesehitus, mis aitab kuulajal märgata ja meelde jätta kõige olulisemat.
- Oskan kirjutada ladusalt ja selgelt vajalikus stiilis.
- Oskan koostada keerulisi kirju, aruandeid või artikleid, esitada ainest loogiliselt liigendatuna nii, et lugeja suudab eristada olulist.
- Oskan koostada erialaseid ja ilukirjanduslikke sisukokkuvõtteid, annotatsioone ning retsensioone.